Think twice

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A recurrent topic this week was impulsivity and how it can backfire for us. As a psychologist I’ve learned a thing or two about exploring your thoughts and feelings before acting on them. Still I’m human and sometimes impulsivity is unavoidable. Through personal experiences and advising a couple of friends on the topic I came up with a few tips I feel help deal with this situation.

  • STOP..: sure it feels great to just let it all out right then and there when you’re feeling very emotional, but like a good friend once told me “never do or say anything if you’re overly happy, overly sad, or overly angry”
  • …and think: the next step is to really explore the way that you’re thinking and feeling. Sure your significant other pissed you off again and you just want to call them out in it, but were their actions really that bad? Do you think maybe you’re a little too angry over what happened?

  • Organize your ideas: something that works for me is to write things down. Regardless if you’re communicating through text or in person. Write down your ideas so that you can go over them before you let them out.
  • Time and place: again it does feel great to just let it all out as you think about it and as you’re in an emotional stage. However a part of emotionally maturing is realizing sometimes taking a step back can go a long way. Before jumping into it ask yourself if there’s a better moment and place to talk about how you’re feeling.
  • Communication is key: I’m sure you’ve heard this phrase before, but the reason I include it here is because a lot of times people rather keep things bottled up because of fear the other person will think they’re “crazy”, “hormonal”, and so on. In turn the more you pile things up the worse it’ll be when you reach your breaking point and let it all out. Bottom line even if it feels silly or insignificant if it’s bothering you even the slightest talk about it.

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Un tema recurrente esta semana fue la impulsividad y cómo puede afectarnos. Como psicóloga he aprendido una o dos cosas acercan de analizar lo que pensamos y sentimos antes de actuar. Aun así soy humana y a veces actuar impulsivamente es inevitable. A través de experiencias personales y de aconsejar a mis amigos en el tema hice una lista con ciertos tips para lidiar con este tipo de situación.

  • PARA…: pueda que se sienta bien decir lo que se siente en ese momento, pero como un buen amigo me dijo una vez “nunca digas o hagas nada cuando te sientas demasiado feliz, demasiado triste, o demasiado enojado”
  • …y piensa: el próximo paso es explorar como nos sentimos. Por ejemplo nuestra pareja nos hizo enojar y queremos hacérselos saber en ese momento, ¿pero fue realmente lo que hizo tan malo? ¿Crees que quizás puedas estar demasiado enojado/a por lo ocurrido?

  • Organiza tus ideas: Algo que me funciona es escribir las cosas. Así vayas a expresarte por texto o en persona. Escribe tus ideas para que puedas analizarlas antes de comunicarlas.
  • Tiempo y lugar: nuevamente sé que se siente bien decir las cosas al momento de sentirlas sin embargo parte del proceso de madurar emocionalmente es darnos cuenta que dar un paso hacia atrás puede ayudarnos a la larga. Antes de actuar piensa si quizás hay un mejor momento y lugar para hablar de cómo te sientes.
  • La comunicación es clave: Estoy segura que has escuchado esta frase anteriormente, pero la razón por la que la incluyo es porque muchas veces las personas prefieren callar por miedo a que la otra persona piense que están “locas”, “hormonales”, entre otras. Por el contrario mientras más acumules las cosas peor será cuando llegues al punto de quiebre y lo sueltes todo. En conclusión aun si sientes que es insignificante, si te molesta así sea un poco háblalo.

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